Detailhandel: Lille og afsides – men med succes
Forhandler i Frederikshavn har succes med at lægge tre butikker ved siden af hinanden og ved at give kunderne oplevelser – og nu investeres i en større ombygning
At være mindre og ligge afsides, kan godt være en god måde at overleve på som radio-tv-forhandler.
I en tid, hvor Fona kom i klemme i kampen mellem Elgigantens og Powers store elektronik-supermarkeder, er det interessant at kaste blikket mod noget af det nordligste rent butiksmæssigt:
I Frederikshavn putter Laust Nielsen p.t. en del penge i ombygning af tre butikker med fokus på, at kunderne skal få endnu større oplevelser:
– Vi er en »forkælet« branche: Vi har lyd og billede som taler til alle sanser. Og spiller vi på det hele, så begejstrer vi kunderne hver gang, siger Laust Nielsen til BFE’s nyhedsbrev DIGImail.
Oplevelser vigtigere end pris
Hans erfaring er, at det sagtens kan lade sig gøre at eksistere godt uden ensidigt at satse på lav pris. Vigtigere er, at kunderne oplever produkternes finesser:
– Alle kunder, der træder ind, skal have en sublim oplevelse. Vi får for eksempel et rum med mørklægning, så vi kan vise Ambilight-tv fra Philips under gunstige forhold. Og vi vil også gøre meget ud af projektorer, siger Laust Nielsen.
Hans tre butikker ville slet ikke kunne eksistere udelukkende med kunder fra Frederikshavn Kommune, men hans erfaring er, at butikkerne tiltrækker kunder fra et ganske stort opland på grund af oplevelse og personlig betjening.
En butik blev til tre – og så gik det stærkt
Men hvorfor lige tre butikker? Der er tale om en familieejet butik, som går 40 år tilbage. I mange år var det en traditionel 2Tal-butik, som blev ændret til en selvstændig butik under navnet Lyd- og Billed Specialisten for at adskille sig fra andre.
For 5 år siden suppleres med Jyllands eneste Loewe Gallery i butikken ved siden af, og det trak kunder til fra et større opland. Og for tre år siden åbnede en B&O-butik på den anden side – og den er allerede i Top 50 når det gælder omsætning blandt verdens 700 B&O-butikker.
– Der er oplevelser i alle tre butikker – og nu udvider vi med flere. Med de tre butikker ved siden af hinanden har vi hele spektret og kunderne kan se det bedste, branchen kan levere. Og vi kan via synergieffekten generere en bedre omsætning.
Laust Nielsen føjer til, at synergien også giver lavere omkostninger i bagbutikken med eksempelvis bogholderi, service og hjemmesider.
Den gennemgribende ombygning af de tre butikker ventes færdig medio maj – og du kan få et indtryk af de tre butikker hér.
0 Comments