Hver dag tilbringer du to og en halv time i vores selskab

Der findes ikke ret mange andre private virksomheder, som du tilbringer mere tid sammen med end medlemmerne af Danske Mediedistributører. Gennemsnitlig ser du hver dag tv i godt to og en halv time, og med stor sandsynlighed er det et af vores medlemmer, der leverer dit signal.

Statistikkerne fortæller, at i ni ud af ti husstande støder man på et af medlemmerne af Danske Mediedistributører. Det er virksomheder, der via kabelnet, fiber, antenne, satellit eller streaming leverer nyheder, sport, drama, underholdning, musik m.m. til din fladskærm, computer eller mobil.

Det er en rolle, der gør os stolte – og det er en opgave, der forpligter.

Lige vilkår for alle
Som brancheorganisation arbejder vi for at sikre gode markedsvilkår for kommerciel tv- og radiodistribution. Det skal kunne betale sig at investere milliardbeløb i at vedligeholde og udbygge den digitale infrastruktur herhjemme, og der skal være lige og fair vilkår for alle, danske såvel som udenlandske aktører.

Vores medlemmer – Alt-i-box, Boxer, Canal Digital, Nordic Entertainment Group, SE Stofa, Waoo og YouSee – samarbejder og har aftaler med alle danske radio- og tv-stationer samt en lang række udenlandske tv-stationer og udbydere af tjenster med film og serier.

Historisk har mediedistributørerne været kendt for at tilbyde  abonnementer på tv og radio i pakker med et større eller mindre antal kanaler. I dag er udbuddet væsentligt bredere, og alle distributører tilbyder både faste pakker og fleksible løsninger, hvor kunderne selv vælger kanaler eller digitale tjenester efter behov og ønsker.

Udbuddet begrænser sig heller ikke længere kun til traditionelt flow-tv. On demand tjenester som fx. Viaplay, TV 2 Play, Netflix og HBO Nordic finder man også.

Vigtig for dansk tv

De økonomiske strømme på tv-markedet blev kortlagt af finansieringsudvalget under Kulturministeriet. Rapporten kan hentes her

Økonomisk spiller mediedistributørerne en vigtig rolle for dansk tv. Hvert år betaler medlemmerne samlet ca. 3,5 mia. kr. i vederlag til de kommercielle tv-stationer og yderligere ca. 1,1 mia. kr. til danske og internationale rettighedshavere som producenter, forfattere, skuespillere m.fl. For nogle grupper, fx skuespillere kan rettighedsbetalingen fra tv-distributørerne udgøre helt op til 20-30 pct. af årslønnen.

Det er samspillet mellem abonnenterne, medie-distributørerne og tv-stationerne, der udgør det økonomiske grundlag det kommercielle tv-marked.

Samlet er betalingen fra mediedistributørerne er ca. 400-500 mio. kr. større end de årlige skatte- og licensbetalinger til statsfinansierede medier som DR og TV 2 regionerne. Det giver distributørerne en vigtig rolle i forhold til sikring af dansk indhold. 

Efterfølger for BFE
Danske Mediedistributører er en videreførelse af Branchen ForbrugerElektronik, der tidligere repræsenterede både tv-distributører og producenter af tv- og radioudstyr. Den 1. oktober 2018 udtrådte hardware-leverandørerne af BFE, og foreningen har skiftet navn til Danske Mediedistributører.

Organisationens rødder kan spores tilbage til 1949, hvor den første foreningen for producenter, grossister og forhandlere i radiobranchen blev stiftet.

Formand for Danske Mediedistributører er adm. direktør Jørgen Stensgaard, Waoo.

Danske Mediedistributører er hjemmehørende i København. Organisationens sekretariat ledes af Ib Konrad Jensen, som kan træffes på

  • Telefon: 4074 1310
  • Mail: ikj ( ) danskemediedistributoerer.dk.

Lidt fakta:

  • 84 pct. af alle danskere over tre år ser tv mindst én gang om ugen. *
  • Hver dansker over tre år ser i gennemsnit tv i to og en halv time hver dag.*
  • Over halvdelen (54 pct.) streamer tv eller anden underholdning via nettet mindst én gang om ugen.*
  • Over halvdelen af alle husstande (53 pct.) har et smart-tv, der giver mulighed for både at se traditionelt flow-tv og tv og anden underholdning on demand.*
  • Tv-dækning ultimo 2018:
    • Satellit: Ca. 100 pct.
    • Antenne (DTT): Ca. 90 pct.
    • Kabel-tv: Ca. 1,9 mio. husstande
    • Fiber: Ca. 900.000 husstande

*) Kulturministeriets rapport, Mediernes Udvikling 2018.