Uansvarligt at tv-kunder skal betale for filmstjerners middage og hotelophold
Denne kommentar blev i en let redigeret version bragt i Avisen Danmark onsdag 4. december som et fælles indlæg fra Danske Mediedistributører og Forenede Danske Antenneanlæg. Baggrunden var, at skatteministeren den 6. november fremsatte et lovforslag om at ændre momsloven, som vil betyde, at der skal lægges moms på rettighedsbetalingen i tv-pakker. Der er ifølge ministeren reelt tale om en genfremsættelse af det lovforslag, som et flertal i Folketinget stemte nej til i juni 2022.
Med den ene hånd vil regeringens skatteminister Rasmus Stoklund (S) hive et trecifret millionbeløb op af lommerne på tv-kunderne ved at indføre moms på rettighedsafgifter på tv-markedet.
Med den anden hånd vil kulturministeren Jacob Engel-Schmidt (M) bruge et tre cifret millionbeløb på at yde støtte til udenlandske filmselskaber, hvis de henlægger hele eller dele af deres optagelser til dansk jord.
Regeringens momsforslag vil koste landets 1,6 mio. tv-kunder 15-20 kr. ekstra hver måned, og rundt regnet halvdelen af provenuet vil blive brugt på de 125 mio. kr., som en produktionsrabat for filmbranchen vil koste statskassen.
Regeringen forsøger at få denne kombinerede skatte- og kulturpolitik til at glide ned ved at italesætte produktionsrabatten som kompensation til kulturlivet for de negativer effekter af momsforslaget.
Men der er ikke meget kompensation at hente for tv-kunderne i, at udenlandske filmfolk hyrer danske producenter, og bruger penge på at køre taxi, overnatte, spise osv. Heller ikke fra de såkaldte filmturister, der forventes at strømme til landet efterfølgende.
Som repræsentanter for kommercielle tv-distributører og foreningsejede antenneanlæg har vi intet negativt at sige om produktionsrabatten som sådan. Det er en indlysende god ide.
Danmark er et af få EU-lande uden, og erfaringerne fra andre lande viser, at ordningen nemt tjener sig selv hjem. I Norge – hvor Hollywoodstjerner som Tom Cruise og Daniel Craig har filmet med rabat – har man erfaret, at 1 kr. i rabat har en værdi af 4-5 kr. brugt i Norge.
Momsforslaget skubber til en i forvejen negativ udvikling på tv-markedet. Det betyder prisstigninger for tv-kunderne, svækker dansk public service-tv og gør det dyrere for danske broadcastere som DR og TV 2 at producere tv.
Det bliver et tab for tv med dansk kulturel baggrund, og det kan nok så mange potentielle sæsoner af Emily in Copenhagen på Netflix næppe kompensere for.
Hvis blot tre procent af tv-kunderne dropper deres abonnement i konsekvens af momsforslaget, vil indtægtstabet for tv-markedets økosystem overgå statens provenu.
Det er uansvarligt.
Argumentet for den nye moms er yderst spinkelt og anfægtes af uafhængige jurister. Et flertal i Folketinget har tidligere direkte stemt nej til ideen, og EU-Kommissionen har lige så klart tilkendegivet, at momsen ikke er et krav fra EU.
Skatteministeriets stædige insisteren i denne sag, vil føre til, at Danmark ophæver en politisk besluttet særregel, som indtil nu har overlevet 46 år og 24 skatteministre.