Tv til køleskab: ’Bestil lækkerier til fredag. Sæsonafslutning på Game of Thrones’

Published by Ib Konrad Jensen on

Årets teknologimesse i Berlin, IFA 2019, i første uge af september, hørte til i den bløde ende målt på mængden af hårde nyheder. Som ventet kunne de store fladskærmsproducenter præsentere en række nye, ekceptionelt flotte skærme i 8K, men de helt banebrydende nyheder kneb det lidt mere med.

Men så var der perspektiv at hente bl.a. i en paneldiskussion – eller ‘talk’ som det hedder på nydansk – hos sydkoreanske LG. Her havde selskabets CTO, I. P. Park, besøg af tre europæiske fagfolk inden for teknologi, design og udvikling.

Panelet diskuterede perspektiverne i brug af kunstig intelligens i den forbrugerelektronik, vi omgiver os med i hjemmet. Køleskabe, fladskærme, robotstøvsugere osv. er for længst blevet ’connected’, så man kan fjernstyre dem med en app på mobilen. Næste skridt bliver at stoppe kunstig intelligens i elektronikken og lade apparaterne kommunikere indbyrdes og både lære af hinanden og os mennesker.

Fra venstre: Dino Flore, VP, Qualcomm Europe, Maurice Conti, Alpha, Ralph Wiegmann, CEO i iF Design og med ryggen til I. P. Park. Foto: Danske Mediedistributører

Italieneren Maurice Conti, designer og chefudvikler i Alpha, et teknologilaboratorium i det spanske teleselskab Telefonica, tegnede et billede af husholdningselektronik, der flittigt taler sammen bag om familiens ryg og om natten sysler med at bygge 3D-modeller, udvikle kørselsalgoritmer og planlægge indkøb.
 
”Køleskabet er hjemmets nestor og har stået på sin plads længe. Hans kamera sidder højt, og han er fortrolig med hjemmets indretning. Når en ny og ivrig robotstøvsuger flytter ind, kan køleskabet tegne en 3D model, og sende til den nye fyr, så den kan planlægge sin arbejdsrute og ikke behøver at køre omkring og støde ind i alt muligt. Det er lidt ligesom, hvis selvkørende biler spiller Grand Theft Auto for at lære at køre, så de ikke laver farlige manøvrer, når de kommer ud på landevejene,” lød det fra Maurice Conti.
 
Men det stopper ikke her.

I et næste trin vil forbrugerelektronikken kunne tage ved lære af, hvordan beboerne færdes i stue og køkkenalrum og fx udvikle en algoritme, så støvsugeren kan kopiere beboernes bevægelsesmønstre. Og i modsætningen til mennesker, husker maskinerne godt. Hvor vi andre har en tendens til at glemme det meste, vi har hørt, husker maskiner alt –  og alle maskiner i samme netværk kan lære alt samtidigt.
 
Perspektiverne går videre.

Hjemmets fladskærme tager læring af, hvad familien ser, og kan varsle om, hvad der kommer i tv eller om nyt indhold på streaming-tjenesterne. Og desuden er skærmen gode ven med køleskabet.
 
”Fladskærmen kender alt til underholdning, men ved intet om mad og indkøb. Men det gør køleskabet, som er forbundet til supermarkedets bestillingssystem. Når fladskærmen opdager, der er sæsonafslutning i Game of Thrones, ved den også, at det er en vigtig ting i familien og vil give beskeden videre: Hej, køleskab, det her er vigtigt: Sørg for at købe ind til fest på fredag, så maden er klar, når familien vender hjem,” sagde Maurice Conti.

Indgangen til LGs stand, bygget i bøjelige OLED-skærme. Foto: Danske Mediedistributører.

Mere nede på jorden – og alligevel så højt oppe i prisniveau at de færreste kan nå derop – var nogle af produktnyhederne på messen. Selvsamme LG præsenterede sin nyeste og hidtil største 8K OLED-skærm, en skønhed på 88” og en udsalgspris i omegnen af 225.000 kr.

LGs rulbare skærm, som blev vist frem på CES i januar, var også med i Berlin, men foreløbig er der ikke udsigt til, at den kommer til salg i Europa. Planen er at lancere skærmen i Asien senere i år, og formentlig næste år i USA. Først derefter kommer turen til Europa.

Ærkerivalen Samsung toppede med en 8K QLED-skærm på ikke mindre end 98”. Modellen er til salg i Skandinavien, men mens der er solgt en enkelt i Norge, er der indtil videre ikke solgt nogen herhjemme. Det kan hænge sammen med, at udsalgsprisen er omkring 450.000 kr., lidt mindre end den vejledende nypris på en BMW 3’er.

De store fladskærme fylder godt op i et hvilket som helst rum, men hører man til dem, der ikke synes, at en stor sort fladskærm hører til de mest dekorative elementer i en stue, var der også hjælp at hente i Berlin. Samsungs The Frame – som i ’slukket’ tilstand kan vise mesterværker fra malerkunsten – er nu på gaden i QLED kvalitet.

Går man efter en endnu mere diskret løsning skal man måske kigge i retning af Panasonic. Den japanske skærmproducent viste på IFA prototypen på en ny OLED-skærm, som bliver gennemsigtig, når man slukker for tv-nyhederne. Her illustreret med nogle figurer anbragt bag skærmen til venstre, som under demonstrationen havde tonede flader til at glide over skærmen for at vise, at der ikke bare er tale om almindeligt glas.

Transparente skærme har man set før, men angiveligt har Panasonic fået styr på billedkvaliteten, så både sort og kontrast kan måle sig med kvaliteten på traditionelle skærme. Panasonic har ladet vide, at en færdigudviklet model vil være klar til præsentation på CES i Las Vegas til januar.

Og kniber det med at se gennem glasset – eller vinduet – kan man købe sig til en robot, der – som en sugemalle i et akvarium – suger sig fast til glasset, mens det polerer overflade. På billedet ses den nye model 388 fra taiwanesiske Hobot Technologies.

Categories: Nyheder