En rullet fladskærm og Apple stjal billedet på CES

Published by Ib Konrad Jensen on

LGs nye fladskærm skal kunne tåle at blive rullet op og ned min. 50.000 gange.

Den debuterede sidste år som prototype ved en lukket forestilling for en lille kreds af branche- og mediefolk, men i år blev det til en absolut hovedrolle på den store scene og ’talk of the town’ på CES, verdens største messe for forbrugerelektronik i Las Vegas, USA.

LGs rul-bare fladskærm havde lige præcis den wow-effekt, der skal til for at fascinere CES’ blaserede techpublikum. Fra det øjeblik, hvor der åbenbares en sprække i alukassens låg og et tv-billede langsomt begynder at kravle op og folder sig ud som en topmoderne 65 tommer OLED-skærm i 4K-opløsning. Mange blev stående i adskillige minutter for at se mekanikken gentage sig igen og igen.

’LG SIGNATURE OLED TV R’ – R for rollable – er en videreudvikling af de kun 2,6 mm. tynde OLED skærme, som LG afslørede på CES for to år siden. Allerede dengang viste LG, at skærmen var fleksibel og kunne tåle at blive bøjet. Fæstnet på et lamelopbygget bagstykke kan OLED-folien ifølge LG tåle at blive kørt op og ned som et gammeldags rullelærred mindst 50.000 gange. Det svarer til i gennemsnit 10 gange dagligt i 13 år.

Tv’et kommer på markedet en gang i 2. halvår af 2019, men om – og i givet fald i hvor mange eksemplarer – den kommer til Skandinavien turde LGs repræsentanter på CES ikke love. Pris blev der heller ikke talt om, men i betragtning af, at LGs 77” wallpaper skærm kostede i 200.000 kr. ved lanceringen i 2017, er det næppe helt i skoven at gætte på en pris i omegnen af en ny VW Golf (billigste udgave ca. 220.000 kr.).

Prisen kan nok skræmme de fleste, men ikke størrelsen. Skærme over 50” udgjorde over halvdelen af alle solgte tv herhjemme i 2018. Næsten ti pct. af salget var skærme på 65” eller større, viser tal fra analysevirksomheden GfK.

Og de to dominerende sydkoreanske producenter LG og Samsung har læst tendensen. Ud over den rulbare 65” præsenterede LG en 88” OLED-skærm i 8K, mens Samsung havde medbragt en 85″ QLED-skærm i 8K. Sidstnævnte vil få en forventet udsalgspris på omkring 100.000 kr., når den rammer markedet i Skandinavien en gang i 2. kvartal.

Apple og Samsung i samarbejde
Samsung præsenterede allerede sine 8K-skærme på IFA i september, og CES afsløredeikke så meget nyt. Til gengæld overraskede Samsung ved at præsentere et nyt samarbejde med Apple, som betyder, at ejere af Samsung fladskærme kan få adgang til Apple TV gennem en app uden først at skulle investere i en boks fra Apple. Vedholdende rygter vil vide, at Apple senere i år vil præsentere sin egen streaming-tjeneste, som er udset til at skulle konkurrere med bl.a. Netflix og Amazon TV.

Samsung overgik i øvrigt alle andre med en 219” stor 6K-udgave af The Wall, den modulopbyggede fladskærm bestående af sammenstykkede MicroLED-enheder. Teknologien har hidtil mest været anvendt til reklame-display, men Samsung mener, at den også har en fremtid på forbrugermarkedet. Tanken er, at forbrugeren inden for visse begrænsninger selv skal kunne sammensætte en skærm, så den passer til hjemmets dimensioner.

Intet 8K-indhold – endnu
Både LG og Samsung lover, at deres 8K-skærme er i stand til at vise billeder i en tilnærmet 8K-opløsning, eftersom om der reelt ikke findes 8K-indhold på markedet endnu. Begge producenter har udviklet avancerede processorer, som løbende analyserer billedinformationerne og sammenligner dem med data i store billeddatabaser, hvorved de kan gengive tv og film i fx 4K-opløsning i en 8K-lignende kvalitet.

Den japanske public service tv-station, NHK, er på forsøgsbasis begyndt at sende tv i 8K via satellit, og stationen har bebudet, at den vil producere 8K under sommer-OL i Tokyo 2020. Et tv-signal i 4K har brug for en bitrate omkring 20-25 Mbit/s, og med fire gange så mange billedinformationer i et 8K-signal bliver det noget af en udfordring for en almindelig bredbåndsforbindelse, hvis man har ambitioner om at streame indhold i 8K.

…og alt det andet
Som altid var CES var meget mere end nye store fladskærme, smarte hvidevarer og digitale assistenter. Messen viste bl.a., at interessen for at måle og registrere vores daglige aktiviteter og velbefindende synes nærmest umættelig selv ned i de mest intime detaljer, måske særligt forhold til kvinder.

Markedsanalyser viser, at der hvert år investeres i godt 11 mia. dollar i såkaldt Femtech, sundhedsteknologi rettet mod kvinder. Det er det marked, amerikanske Loon Lab har kastet sit blik på med verdens første connectedmenstruationskop. Silikone-koppen har indbygget sensorer, der kan måle forskellige menstruationsdata, eksempelvis volumen, temperatur og farve. Når koppen tages ud, sendes data via blue tooth til en mobil app, så indehaveren får et præcist billede af sin cyklus. Indbygget haptic-feedback fortæller, når koppen er ved at være fyldt op og bør tømmes.

Finske QuietOn har formentlig også blikket rettet mod det kvindelige forbrugersegment med deres in-ear lyddæmpende enheder. Højttalerne, som er udviklet af tidligere Nokia-ingeniører, er designet til at dæmpe lavfrekvente lyde, og lover en drastisk reduktion af lyden fra en snorkende partner. ’Save your marriage’, som det hed på firmaets poster.

Eyeque tilbyder også måling af kroppen, nærmere bestemt øjet. Firmaet har udviklet et måleinstrument, som ved hjælp af skærmen på en smartphone, sætter ejeren i stand til selv at analysere sit syn og beregne styrken på nye briller uden at skulle besøge den nærmeste optiker.

Den franske møbeldesigner Miliboo var rejst til CES med, hvad der blev betegnet som ‘verdens første smart sofa’ med indbygget mobiloplader i armlænet, lys underneden og subwoofere i stellet. Sofaen giver angiveligt en 4D-oplevelse i hjemmebiografen ved at vibrere og understøtte lydbilledet fra film på fladskærmen.

Som rejsende kan vi åbenbart ikke få det mageligt nok. Fra CES rapporterede vi sidste år om en kuffert med indbygget el-motor, som man kan sætte sig på og køre en omkring i lufthavnen. I år kunne CES præsentere en kuffert med indbygget elektrisk løbehjul fra Scoocase. Kufferten kan opnå en tophastighed på knap 25 km/t med en rækkevidde på ca. 25 km inden batteriet skal genoplades. Det sidste tager ca. 40 min.

Sony har re-introduceret sin robothund Aibo, men den får givetvis hård konkurrence fra charmetrolden Lovot. Med et frotté-lignende overtøj, noget der ligner pingvin-vinger og kuglerunde øjne kunne den lille legerobot blødgøre selv den mest uimponerede CES-gæst. Lovot har indbygget ansigtsgenkendelse og ’knytter sig’ tættest de personer i husstanden, der kæler og leger mest med den (under stoffet har den sensorer, der registrerer berøring). Lovot er ’nysgerrig’ og sørger af sig selv for at tegne et kort over sine omgivelser og opsøger gerne gæster. Og når man ikke er hjemme, holder den øje med huset og sender besked via wifi, hvis der sker noget uventet, fx indbrud.