Danske film og serier slår amerikansk streaming
Trods stor succes for amerikanske tjenester som Netflix og HBO Nordic, klarer danske serier og film sig fortsat godt i konkurrencen. Så godt at det ifølge Det Danske Filminstitut, DFI, må feje alle påstande til side om, at danskerne hellere vil se Game of Thrones end Fasandræberne.
Instituttet har netop offentliggjort en større undersøgelse af danskernes forbrug og holdninger til film og serier. Resultaterne afliver mange myter om danskerne og deres forbrug af film og serie.
Ifølge specialkonsulent Sanne Juncker Pedersen, DFI, viser tallene, at interessen for spillefilm fortsat er meget høj trods den store succes for streamingtjenesterne og deres udbud af serier.
”Der har bredt sig en opfattelse af, at vi hellere vil se serier end film, men 99 pct. af danskerne ser fortsat film. Film og serier er ikke et enten eller forbrug, men et både og. Det samlede forbrug er vokset, og en tredjedel ville se flere film eller serier, hvis de havde bedre tid,” siger Sanne Juncker Pedersen.
Danske film på niveau
Mens der for tv og biograf regelmæssigt offentliggøres statistikker for antal seere og billetsalg, er streamingtjenesterne notorisk hemmelighedsfulde med deres visningstal. DFIs undersøgelse er den første, hvor man er i stand til at sætte tal på udbredelsen af film og serier på tværs af platforme.
Undersøgelsen piller noget af glansen af mange af de mest hypede og medieomtalte tv-serier som f.eks. House of Cards på Netflix. Serien er trods sine fem sæsoner og massiv omtale i medier og blandt bloggere aldrig nået længere ud end til ca. 20 pct. af danskerne. Filminstruktøren Thomas Vinterbergs Kollektivet, der fik premiere i januar 2016, er faktisk set af lige så stor andel.
Det samme billede tegner sig for HBO-serien Game of Thrones, som ved hver ny sæson kommenteres og hyldes af alle fra teenagere på Snapchat til erhvervskommentatorer i Børsen. Blot 24 pct. har faktisk set serien. Blandt de unge mellem 15 og 25 år er tallet 34 pct., men samme andel af de unge har set Mads Mikkelsen, Ole Thestrup, Nicolaj Lie Kaas m.fl. i filmen ’Mænd og Høns’. Fasandræberne baseret på en roman af Jussi Adler Olsen overgår den amerikanske serie og er set af 38 pct. af de unge.
Ekkokamre styrer medierne
Sanne Juncker Pedersen mener, at den generelle opfattelse af forbruget af serier og film bliver skævvredet i det, hun betegner som digitale nicheprægede ’ekkokamre’, hvor anmeldere, meningsdannere og læsere sætter uforholdsmæssig stor fokus på de udenlandske serier. Det skaber indtryk af, at de er mere set, end der reelt er tale om.
Hun nævner som eksempel HBO-serien The Handmaid’s Tale. I et filmmedie blev den i forbindelse med premieren på anden sæson fremhævet som en ’hitserie’ og ’en af de mest sete’ på HBO. Faktum er, at herhjemme har blot seks pct. over 15 år set serien.
Misforholdet mellem hype og faktisk udbredelse er særligt udtalt for tv-serier. DFI har undersøgt, hvor mange danskere der har set 100 forskellige serier, både danske og udenlandske. De ti mest populære er alle danske og med Matador, Badehotellet og Forbrydelsen på de tre første pladser. Først på 11. plads finder man en udenlandsk serie – førnævnte Game of Thrones
”Vi må konstatere, at dansk indhold i høj grad er i stand til at samle befolkningen på tværs af alle segmenter uanset, om vi taler om alder, køn eller uddannelse,” siger Sanne Juncker Pedersen.
Biografen er en social oplevelse
DFIs undersøgelse påviser en række forskelle i præferencer og adfærd, når det gælder film og serier og ikke mindst valg af platforme. For unge (15-25 år) er biografturen i høj grad en social oplevelse, hvor man ser film i selskab med kærester eller venner, mens serier oftere er et individuelt tidsfordriv for de unge.
Når de unge ser film på tv, er det gerne som del af en familieoplevelse. Faktisk foretrækker de fleste unge at se film på en fladskærm, mens det for serier lige så ofte sker på en computerskærm.
Undersøgelsen synes også endegyldigt at bekræfte påstanden om, at det for mange er ligegyldigt, om de ser film hjemme på fladskærmen eller i biografen. I hvert fald svarer 47 pct., at de foretrækker at se film hjemme, mens 36 pct. svarer, at de foretrækker biografen.
Flow-tv på niveau med YouTube
Biografen vinder dog klart, når man spørger til, hvilken platform der tilbyder det bedste udbud og kvalitet. Mellem 70 og 90 pct. mener, at biograferne både har det bedste udbud og den bedste kvalitet. Streamingtjenester som Netflix og HBO Nordic ligger som nummer to og tre, mens tv-stationernes flow-kanaler må se sig henvist til en fjerdeplads.
Faktisk vurderes tv-kanalerne til kun at ligge lige over eller på niveau med udbuddet på YouTube: 23 pct. af danskerne mener, at udbuddet på flow-tv er ’dårligt’ eller ’meget dårligt’ – samme andel som gælder bedømmelsen af udbuddet på YouTube. Til gengæld scorer tv-kanalerne noget bedre end YouTube i vurderingen af kvaliteten af indholdet.
DFIs undersøgelse er gennemført som en web-baseret spørgeskemaundersøgelse blandt 2560 danskere over 15 år. En præsentation af undersøgelsen kan ses på DFIs hjemmeside: