DR og TV2 er kun en del af opgaven for ny minister
Udnævnelsen af Mette Bock (LA) til kulturminister bliver modtaget med stor tilfredshed i tv-branchen. Den ny minister er et godt valg til at stå i spidsen for regeringens planer om at privatisere TV 2 og skabe et mere public service-fokuseret DR, mener BFE, Brancheforeningen Forbruger Elektronik.
“Mette Bock har både faglig indsigt og forståelse for dansk kulturliv, så hun burde have de bedste forudsætninger for at gennemføre de nødvendige reformer på tv-markedet. Men et salg af TV 2 og fokusering af DR er kun en del af opgaven. Den helt store udfordring i disse år er at finde en bæredygtig model for, hvordan vi finansierer og sikrer godt dansk indhold fremover,” siger Laila Kelp Rasmussen, adm. direktør i BFE.
I forbindelse med sin tiltræden gav Mette Bock udtryk for, at hun vil reducere statens engagement på tv-markedet.
“Når man har et marked, som kan levere meget, er der ikke grund til, at staten går ind. Det er en vigtig præmis for mig,” sagde hun til Ritzau.
Ifølge BFEs direktør er det privatejede TV2 i Norge et godt eksempel på, at kommercielle aktører sagtens kan producere solid og interessant public service tv.
“Erfaringerne fra bl.a. Norge viser, at det burde være uproblematisk at privatisere TV 2. Det vil give et kvalitetsløft til hele det kommercielle marked,” siger Laila Kelp Rasmussen.
I forhold til DR har kulturministeren i programmet Mennesker og Medier på P1 sagt, at hun konkret ønsker at sænke licensen – og dermed DRs budget – med fem pct. om året over en fem år periode, når den nuværende medieaftale udløber i 2018.
“Hvor stort DRs budget skal være, er der mange meninger om, men hvis DR skal forestille at være et flagskib inden for dansk tv-produktion, er det åbenlyst, at der er brug for politisk fastsatte rammer, når kun 32 pct. af indholdet på DR1 i dag er dansk produceret,” siger Laila Kelp Rasmussen.
BFEs direktør mener dog, at reformerne af DR og salget af TV 2 kun er en del af opgaven for den nye kulturminister.
“Det er ikke holdbart, at finansieringen af dansk indhold bl.a. hviler på en afgift på tv-transmission, der blev indført for mere end 40 år siden, da der kun fandtes én dansk national tv-kanal. Den såkaldte retransmissionsafgift er tre-doblet de seneste ti år og koster i dag de hjemlige tv-distributører mere end 800 mio. kr. om året,” siger Laila Kelp Rasmussen.
Afgiften er direkte konkurrenceforvridende, fordi den giver tv-distributørerne en ekstra udgift, hvis de vil tilbyde deres kunder at streame f.eks. DRs kanaler via internettet. Når DR selv lader sine kanaler streame via Apple TV, skal der ikke betales afgift, påpeger Laila Kelp Rasmussen.
“Vi bidrager meget gerne, og vi ser os selv som en del af løsningen. Men det er bydende nødvendigt at finde modeller, der stiller alle parter, både danske og udenlandske, lige. Og det nytter ikke at opfinde nye afgifter på hardware som smart-tv eller smartphone, som det også rumler med for tiden. Det vil bare få danskerne til at købe deres elektronik syd for grænsen,” siger Laila Kelp Rasmussen.