Trådløs musik har overhalet det klassiske stereoanlæg
Hjemmenetværk med wifi og musikstreaming er populære som aldrig før. På ganske få år er salget af traditionelle musikanlæg til private styrtdykket, så der stort set kun sælges trådløse anlæg og enheder, der også er forberedt til at streame musik fra nettet.
Det viser tal fra analysevirksomheden GfK, som på vegne af de hjemlige importører opsamler og analyserer salgstal fra det danske marked. Hvor det i 2011 i ni ud af ti tilfælde var et traditionelt stereo- eller sourroundanlæg, der røg over disken, var det lige omvendt i første halvdel af i 2016. 90 pct. af alt HiFi-salg er nu trådløs eller forberedt til streaming.
“Tendensen går klart mod de trådløse anlæg både i form af selvstændige enheder som f.eks. højttalere med indbygget forstærker og bluetooth eller enheder, som kan knytte højttalere og afspillere i forskellige rum sammen,” siger Tore Nielsen, Key Account Manager i Panasonic Danmark.
Det betyder ikke nødvendigvis, at det gamle anlæg med CD-afspiller, radio og tilhørende højttalere er røget til genbrug.
“Vi ser også et pænt salg af enheder, som kan forbinde det gamle anlæg med hjemmets wifi, så man kan supplere CD-afspilleren med musikstreaming fra nettet eller omvendt streame fra f.eks. CD-afspiller eller DAB til enheder i andre rum. Man har måske for nogle år siden investeret i et godt anlæg med god lyd, og så vælger man hellere at opgradere det frem for at investere mange penge i et helt nyt anlæg,” siger Tore Nielsen.
Hos detailhandelskæden Elgiganten kan de nye musikvaner også spores i efterspørgslen. I sommermånederne er der godt salg i mindre trådløse og batteridrevne højttalere til udendørs brug. Og forventningen er, at salget af trådløs lyd vil ‘eksplodere’ op mod jul.
“F.eks. ligger mange af de trådløse højttalere i et prisleje, hvor de passer godt til gavebudgettet, så vi ser typisk et kraftigt stigende salg op mod jul,” siger Glenn Manson, salgschef i Elgiganten.